SLEVA 5% NA VŠE
TO CHCI!
Logo Letecké zážitky

Specialisté na letecké zážitky. Jsme piloti a milujeme létání :)

MÁM POUKAZ

Už s námi letělo 27 845 lidí

100 let od narození Gabby Gabreskiho

Stíhací pilot

Francis Stanley "Gabby" Gabreski se narodil 28. ledna 1919 v  Pensylvánii.

Létání ho nijak zvlášť nelákalo. Ale když začal studovat na univerzitě Notre Dame v Indianě, napadlo ho, že let letadlem by jeho cestu domů za rodiči do Oil City v Pensylvánii dost zjednodušil a rozhodl se udělat si pilotní průkaz. „Z vás, mladý muži, pilot nikdy nebude,“ zdrtil ho tehdy jeho instruktor Homer Stockert. „Nemáte pro létání cit.“ Hluboce se mýlil. Z nesmělého synka polských přistěhovalců se během několika příštích let stalo nejúspěšnější americké stíhací eso létající nad Evropou během druhé světové války.

Ve druhém roce studia, poté, co nacistické Německo napadlo a rozdrtilo Polsko, „Gabby“ univerzitu opustil a vstoupil do armády. Prošel leteckým výcvikem, ale ani tentokrát v něm nikdo mimořádného pilota neviděl. Mladý poručík s nevalným hodnocením byl převelen na Havaj. Tam zažil japonský nálet na Pearl Harbor.  A právě tam a tehdy se začala rodit legenda. Gabreski byl jedním z těch několika málo odvážlivců, kteří skočili do svých strojů a vzlétli ve snaze postavit se Japoncům.

Gabreski toužil po odplatě, za Polsko, za Pearl Harbor, ale jako armádní pilot neměl moc šancí zapojit se do bojů v Pacifiku, a tak požádal o převelení do Velké Británie. Využil znalosti polštiny a do bojů vstoupil v prosinci 1942 jako příslušník 315. polské stíhací perutě na letadle Supermarine Spitfire.  Tři měsíce přebíral bojové zkušenosti polských pilotů, tři měsíce se tvrdě učil. 

Stíhací eso v letadle

Gabreski v kokpitu Spitfiru 315. polské stíhací perutě

V březnu 1943 byl převelen k 56. stíhací skupině 8. letecké armády létající na Thunderboltech P-47.

V jejích řadách, během 153 bojových nasazení, sestřelil 28 německých letadel a další tři zničil na zemi.  Něco takového žádný jiný americký pilot v Evropě nedokázal. 

Stíhací letadlo

Gabreski v Thunderboltu. P-47 byl pěkný "cvalík", ale pokud jste využili jeho silné stránky, byl to smrtící stroj.

Po sestřelení osmadvacátého nepřátelského letadla Gabreski získal titul „America‘s Greatest Living Ace“ a byl povolán zpět do Spojených států.  Těsně před odletem požádal, aby se směl zúčastnit ještě jedné mise. 25. července 1944 doprovázel letku bombardérů nad Německo. Cestou zpět si všiml několika Heinkelů na malém letišti a rozhodl se je zničit. První nálet se mu nepodařil podle jeho představ, a tak se rozhodl provést ještě jeden. Bohužel chtěl až moc. Při druhém náletu škrtl vrtulí o letištní plochu a havaroval.  Po pěti dnech skrývání v lesích byl zajat a deset měsíců, až do května 1945, vězněn v zajateckém táboře Stalag Luft I na pobřeží Baltu.

Stíhací letoun P-47- Thunderbolt

Gabreskiho P-47 po nouzovém přistání, pod dohledem německých vojáků.

Po návratu domů z armády odešel, ale netrvalo dlouho a byl u letectva zpět. Čekala ho nová válka.  V červnu 1951 byl  Gabreski  poslán do Koreje. Během těžkých bojů na řece Amnokkang, v kokpitu proudové stíhačky North American F-86 Sabre, se opět stal esem. V Korejské válce zaznamenal 6,5 sestřelu letadel Mig-15.

Trysková stíhačka pilot

"Gabby"  v kokpitu F-86 Sabre se kterou dosáhl 6,5 potvrzeného sestřelu.

Plukovník Francis Stanley „Gabby“ Gabreski je jedním ze sedmi pilotů, kteří se stali leteckými esy ve dvou válkách, na vrtulových i proudových stíhačkách. 24. června 1952 mu za jeho službu vlasti v Oválné pracovně Bílého domu osobně poděkoval prezident Harry S. Truman. Největším uznáním však může být to, jak Gabbyho popsal pilot, který za korejského konfliktu létal jako „Gabbyho“ číslo. Ten na dotaz, jaký byl Gabreski, odpověděl stručně: „Byl to tygr!“

Tygrem byl Gabreski i v soukromém životě po válce. Se svojí manželkou zplodil během 48 let manželství devět dětí. Tři z nich se staly po jeho vzoru vojenskými piloty a jeho dcera se stala nejvýše postavenou ženou v dějinách USAF s hodností generál-poručice.

Gabreski zemřel 31. ledna 2002 na zástavu srdce ve věku 83 let.

Chtěli byste zažít, jaké to bylo ocitnout se v kokpitu stíhačky? Ať už historické, nebo tryskové? To snadno můžete na některém z našich simulátorů.

A pokud byste byli odvážnější a chtěli zkusit divoké manévry, které se s těmi bojovými dají srovnat, naše akrobatické lety jsou k tomu ideální!


Zpět na seznam článků

Nakupujte bezpečně online! U nás jednoduše vyberete zážitek, zaplatíte kartou a do 5 minut máte poukaz ve svém e-mailu. Vyřešeno!


Specialista na Letecké zážitky.cz

garance Garantujeme vaši 100% spokojenost

Pokud se rozhodnete zážitek vrátit do 30 dnů od zakoupení, vrátíme vám peníze. Více...

Buďte s námi v kontaktu:

Facebook logo Instagram logo LinkedIn logo

Napsali o nás

MF Plus    Hospodářské noviny    Svět    Deník    Aeroweb    Týden.cz   

© 2009-2024 Mavisys, s.r.o.