Boeing je o více než půl století starší
Americký výrobce je výrazně starší, jeho první letoun vzlétl již v roce 1916. Po druhé světové válce Boeing zaznamenával velké úspěchy na poli dopravních letadel a postupně víc a víc předbíhal konkurenci. Airbus oproti tomu vznikl až v roce 1970. Svým způsobem šlo o odpověď západní Evropy právě na rostoucí úspěchy Boeingu, která se navíc skvěle strefila do období boomu letecké dopravy. A sázka to byla úspěšná, v roce 2020 Airbus mírně předstihl amerického konkurenta v podílu na trhu, přičemž v oblasti letadel pro komerční lety výrobci dohromady drží 91% podíl.
Na první pohled jsou si letadla obou výrobců velmi podobná. V praxi je ale mezi nimi spoustu rozdílů, a to nejen navenek, ale i uvnitř. Pojďte se na některé z nich podívat podrobněji.
Za chvilku už byste sami rozpoznali, že silueta patří Boeingu (737)
Rozeznáte je od pohledu, stačí vědět jak
Začněme u vzhledu – letadla obou výrobců mají své charakteristické prvky, podle kterých je od sebe po chvíli cviku snadno rozpoznáte. Pro začátek se můžete orientovat třeba podle nosu letadla – zatímco Boeing jej má typicky špičatý, Airbus jej má více plochý a oblý. Dalším vodítkem je tvar motorů, které jsou u Boeingu ve spodní části typicky zploštělé, kdežto u Airbusu jsou kulaté.
Napoví vám také tvar okrajů čelního skla. Tam, kde u Boeingu spodní linie přechází do tvaru „V“ má Airbus jen nenápadný zlom, tudíž je sklo více v rovině s čelem. V případě nejčastější dvojice letounů na našich nebích, tedy Airbusu A320 a Boeingu 737, se snadno zorientujete podle uložení podvozků. U A320 se totiž po vzletu skryjí, zatímco u Boeingu pouze složí, takže jsou zespod stále viditelná.
Tak si to rovnou pojďte otestovat! Poznáte, zda se díváte na Airbus 320 nebo Boeing 737?
(Správné odpovědi najdete na konci článku :-)
A co když letí?
Ty největší rozdíly jsou uvnitř
Právě na těchto dvou typech, které jsou dvojicí globálně nejrozšířenějších letadel na středně dlouhé vzdálenosti, lze skvěle ilustrovat i asi nejzásadnější z rozdílů. Ten však
pouhým okem neuvidíte, protože vychází z celkové filozofie značek. Právě tyhle rozdíly skvěle na vlastní kůži poznáte, když usednete do kokpitu
leteckého simulátoru.
Airbus spoléhá především na počítače, pilotům tak v podstatě neumožní překročit různé hranice, jako snížení rychlosti pod bezpečnou mez. Veškerá komunikace a ovládání letounu pak probíhá elektronicky.
Boeing oproti tomu klade hlavní díl odpovědnosti právě na piloty. Počítače jim samozřejmě asistují, ale nemohou zasahovat do řízení, pokud si to pilot nepřeje. Zároveň část ovládání stále probíhá manuálně, kdy mezi ovládacími prvky v kabině a částmi letadla existuje fyzické propojení. Jeden krásný příklad za všechny – checklist, tedy seznam procedur, které piloti musí projít před klíčovými fázemi letu. U poslední generace A320 je nedílnou součástí počítače a piloti si jednotlivé kroky odklikávají přímo v něm. Tipnuli byste si, jaké řešení používá Boeing? Ano, je to papír a propiska.
Ty největší rozdíly se ukrývají přímo v kokpitu
Takže který je lepší?
Přístup Airbusu je tak obecně
více inovátorský, ale nelze říct, že by jeden postoj byl zásadně lepší než druhý. Obojí již v historii letectví ukázalo své silné i slabé stránky a je tak především na aerolince, jaký přístup je jí sympatičtější, případně vhodnější pro její posádky, no a rozhoduje i cena. Tam si mohou oba konkurenti podat ruce. Na základní model A320 nebo B737 si připravte 90 milionů dolarů.
Poznat vlastnosti a zážitek z pilotáže a obsluhy strojů obou výrobců můžete snadno a po celý rok - tak který zkusíte jako první,
letecký simulátor Airbusu nebo
simulátor Boeingu? Je z čeho vybírat, Airbus u nás v nabídce najdete třikrát a Boeing rovnou čtyřikrát!
---
Správné přiřazení letadel:
1 - Boeing 737
2 - Airbus 320
3 - Airbus 320
4 - Boeing 737