Už s námi letělo 27 845 lidí
Michal Tvrzník, turnovský rodák, je mladý sympatický a hlavně talentovaný pilot. Při studiu ČVUT si dodělává ATPL výcvik a ve volných chvílích si užívá výkruty a přemety při akrobatickém létání!
Michala jsme vyzpovídali ještě před začátkem sezóny. Třiadvacetiletý, stále vysmátý pilot nám prozradil, jak se k létání dostal, jaké má plány do budoucna a co všechno obnáší akrobatické létání.
1) Kdo Tě k létání přivedl?
Všechno to začalo stavěním plastikových modelů a navštěvováním leteckých dnů. To, že bych sám mohl létat, mě napadlo až trochu později, kdy jsem začal s dědou létat na ultralightu, to mi bylo tak 7 let.
2) Proč si se rozhodl pro akrobatické létání?
Akrobacie samotná pro mě byla vždy leteckým vrcholem. Po výcviku u Classic Trainers jsem pokračoval přípravou na závody u Jirky Durase v Karlových Varech.
3) Když bys měl poradit zájemcům o akrobatické létání – kde začít, kam jít, co musí umět/vědět/znát?
Základem je výcvik soukromého pilota, až po něm může dotyčný získat kvalifikaci ACR. Určitě to všichni můžou vyzkoušet, ať už v Karlových Varech nebo jinde, kde tyto výcviky poskytují. Já jsem měl dlouhou dobu představu o tom, že akrobatický pilot musí mít nutně nalétáno hodně hodin, což vlastně není tak úplně pravda a začít létat „kotrmelce“ se dá už celkem brzo. Bohužel finanční náročnost je poměrně veliká, a tak je potřeba zvážit i tuhle stránku věci.
4) Obecně máš létání jako koníček, nebo se tím i živíš?
V současné době dokončuju výcvik ATPL a doufám, že mě létání začne živit. Nikdy jsem si nedokázal představit lepší práci, která by mě naplňovala více, než právě létání.
5) Jak je létání náročné - časově/finančně?
Konkrétně u akrobacie časová náročnost hodně záleží na individuálním přístupu každého. Dle mého názoru je dobré počítat alespoň hodinu měsíčně aby z toho člověk nevyšel, s přípravou na závody pak rostou jak čas, tak finanční náročnost.
6) Na jakých letištích a s jakými letadly létáš?
Na akrobatickou sezónu se připravuji v Leteckém klubu Karlovy Vary na Zlínu 50M, patřící Aeroklubu ČR, se kterým budu letos létat v kategorii Intermediate. Dále létám na Zlínu 526 v plzeňském spolku Classic Trainers a v královehradecké škole DSA jsem létal 3 roky právě výše zmíněný výcvik ATPL, převážně na Cessnách a na konci výcviku také na dvoumotorovém Piper Seneca.
7) Na jaký nejděsivější a naopak nejpříjemnější zážitek z létání si vzpomeneš?
Musím zaklepat, že jsem těch krizových situací v letadle naštěstí moc neměl, pouze drobnosti. Nejpříjemnější pak byly chvíle, jako první sólo let, první akrobatický let nebo loňské první místo na MČR v Břeclavi v kategorii Sportsman.
8) Bylo Ti někdy v letadle špatně?
Co si pamatuji, tak špatně mi bylo jen při prvních pár tréninkových letech v Karlových Varech, jinak když člověk letadlo řídí sám, špatně mu nebývá, protože letadlo „cítí“ skrz řízení.
9) Jaký akrobatický prvek máš nejraději, a který Ti naopak dělá největší problém?
V současné době bojuji s prvky, které přišly s přestupem do vyšší kategorie, takže tlačené (se záporným přetížením) výkruty do kruhu nebo třeba pády. Nedokážu asi říct, že by byl nějaký prvek můj nejoblíbenější. Akrobacie a s ní spojená možnost pohybovat se v třírozměrném prostoru je krásná a výsledný pocit z dobře odlétané sestavy je pomyslná třešnička na dortu.
10) Jaký máš názor na ženy - piloty?
V zásadě kladný, většina žen, které jsem v letectví poznal měla třeba o trochu jiný přístup k létání, ale o to více u nich byla znatelná přesnost a pečlivost, která může nám mužům občas chybět.
11) Kdo je Tvůj vzor?
V průběhu toho co létám jsem potkal mnoho lidí, kteří mě nějakým způsobem ovlivnili a předali část z jejich znalostí a tím se pro mě staly vzory. Určitého člověka, kterému bych se chtěl vyrovnat nemám, protože věřím, že si každý musí zvolit svoji cestu, kterou se vydá a nejde jednoduše kopírovat cestu, kterou se vydal někdo před vámi.
12) Kam chceš v létání směřovat, kam to chceš dotáhnout?
V tuhle chvíli bych hlavně rád navázal na úspěšnou minulou sezónu v nové kategorii. Dalším úkolem bude zajistit si práci a pokud by se podařilo dál rozvíjet mé působení v Plzni na Zlínu 526, případně v budoucnu na dalších typech, bylo by to také určitě fajn. Hlavně aby mi létání i do budoucna přinášelo radost tak, jako tomu bylo doteď.
13) Jaké jsou Tvoje dosavadní úspěchy v akrobatickém létání?
Největším úspěchem pro mě bylo první místo na MČR v Břeclavi v kategorii Sportsman, dále pak první místo na Mosteckém poháru, druhé místo na Karlovarském poháru a v sousedním Německu jsem skončil třetí. Na posledním závodě sezóny jsem se v kategorii Intermediate na Zlínu 50 umístil první.
14) Co říkáš na úspěch Martina Šonky v seriálovém závodě Red Bull Air Race?
Jsem rád, že se konečně Martinovi podařilo vylítat první místo, určitě si to zasloužil a přeji mu, aby se zbytek sezóny vydařil právě tak, jako závod v Abu Dhabi a první místo bylo i v celkovém hodnocení seriálu.
Michale, děkujeme za čas, přejeme mnoho úspěchů nejen v nadcházející sezóně a třeba naviděnou 5.-7.5. na první letošní soutěži v akrobatickém létání v Mostě! :-)
Přijďte si také vyzkoušet akrobatický let a uvidíte, že je to zážitek na celý život!
Nakupujte bezpečně online! U nás jednoduše vyberete zážitek, zaplatíte kartou a do 5 minut máte poukaz ve svém e-mailu. Vyřešeno!
Garantujeme vaši 100% spokojenost
Pokud se rozhodnete zážitek vrátit do 30 dnů od zakoupení, vrátíme vám peníze. Více...
© 2009-2024 Mavisys, s.r.o.