Už s námi letělo 27 845 lidí
Nepohyblivý simulátor letounu Airbus A320 v Praze je velmi populárním zážitkem. Během zimy jsme však museli mnoha klientům toužícím po letu sdělit, že budou muset na svůj let poněkud počkat, protože simulátor je v rekonstrukci. Krom jiného byla instalována i nová 225° full HD projekce. Otázka tedy zní, stálo to čekání za to? Byli jsme se přesvědčit na vlastní oči.
Simulátor A320 se nachází nedaleko Pražského hradu u stanice Hradčanská v nenápadném činžovním domě. Po vstupu do prostor simulátoru je to jako byste prošli zrcadlem do jiného světa. Během pár kroků se z obyčejné chodby přenesete do malého stylového leteckého baru a za ním již na vás vykukuje naprosto přesná kopie kabiny Airbusu A320. U vstupu chybí už jen usměvavá letuška:-) Místo ní nás vítal člověk povolanější a neméně usměvavý - MUDr. Jiří Steinbach, majitel, tvůrce, provozovatel a dalo by se říct i otec celého projektu, kterému se věnuje s láskou skutečně otcovskou, což pocítíte během každé minuty pobytu v simulátoru.
Ihned po vstupu do kokpitu vás upoutá detailní zpracování simulátoru.
Jak se to stane, že primář ARO nemocnice v Hořovicích a nadšený fotograf provozuje simulátor dopravního letadla? Kupodivu i tady platí „Za vším hledej ženu“, ale nechme mluvit přímo MUDr. Steinbacha:
„Vášeň pro létání vznikla už v dětství, pak následovalo klasické a dlouholeté létání na simulátoru na počítači, ale přitom jsem neustále přemýšlel, jak dosáhnout větší reality a hledal na internetu hardwarové komponenty. Pomalu jsem zjišťoval, že postavit reálný kokpit není vůbec nereálné. Pak přišel osudový moment, kdy mi manželka řekla: Tak proč si to nekoupíš, když to tak moc chceš? Já věděl, že podobná chvíle se už nemusí opakovat, tak jsem se do toho pustil,“ vypráví se smíchem pan Steinbach. Vznikl tak původní simulátor, ještě v bytě majitele, ale výsledek byl natolik kvalitní a reakce okolí tak příznivá, že vytvoření skutečného simulátoru a jeho zpřístupnění veřejnosti, a nejen té laické, bylo už jen logickým krokem.
Naše výprava byla z prvotního seznámení se simulátorem nadšená rovněž a rozhodli jsme se, že simulátor vyzkoušíme dvojitým testem. Necháme nejprve proletět kolegyni Terezu, která pilotovala jen jednou v životě na pár minut malé letadlo a následně kolegu Adama, který je držitelem pilotního průkazu, na simulátorech už má také něco odlétáno a uvidíme, co na simulátor řeknou.
Trocha soustředění, jemný tlak na páky plynu a Airbus se rozjíždí na start z letiště v Dubaji
Náš pilot a pilotka v tom nebyli sami, pomáhal jim člověk z nejpovolanějších, instruktor Miloslav Votradovec, který má na kontě přes 16700 hodin na všech strojích od Jaků přes Tupolevy po Airbusy. Ani jeho vášeň pro létání neopustila a byť už je v důchodu, stále se rád do kokpitu vrací a práce s lidmi, dá-li se to v jeho případě nazvat prací, ho nesmírně baví. A je to znát. Jeho radost z Terezina podařeného přistání byla přímo hmatatelná.
Ano, čtete správně, Terka přistála napoprvé. Letěla v Dubaji za soumraku během západu slunce nad pouští a přistávala v čase, kdy již vycházející hvězdy bojovaly o vládu nad nocí s neony a světly dubajských mrakodrapů. Výhled z kabiny byl opravdu dechberoucí, až jsem Terku litoval, že musí koukat na přístroje a nemůže se kochat naplno.
První přistání s Airbusem A320 a hned úspěšné. To je důvod k radosti na obou stranách:-)
Tím se dostáváme k odpovědi na úvodní otázku: Stála rekonstrukce a několikaměsíční čekání za to? Rozhodně stála. Pro laiky i pro opravdové piloty.
Pro laiky proto, že samotný let se díky novému projektoru změnil doslova v let vyhlídkový. Za klidných fází letu si tak můžete prohlédnout skutečnou krajinu téměř kdekoliv na světě. Poušť a mrakodrapy Dubaje, azurovou modř moře u St. Marteenu nebo Kanárských ostrovů, hory, vesnice i jednotlivé stromy u letiště v Innsbrucku nebo Prahu po vzletu z Ruzyně. Nikde jinde takhle reálné zobrazení okolí momentálně nenajdete. Překvapilo nás tak, že to, co zaujme na první pohled: 225° Full HD projekce je vlastně jen část výsledku rekonstrukce, protože to nejpracnější zůstane laikovi skryto a ocení to hlavně skuteční dopravní piloti. Rekonstrukce byl totiž mnohem větší projekt.
Vysvětlí opět Mudr. Steinbach:
„Rekonstrukce mi zabrala veškerý volný čas, pracoval jsem často i šestnáct hodin denně. Nejde totiž jen o projekci, ale o úpravu celého kokpitu tak, aby odpovídal Airbusu A320 v každém detailu, nejen vizuálně. Kromě běžné veřejnosti sem často chodí dopravní piloti před zkouškami, aby si osahali ovládání, přístroje a zkusili si letové situace, které během běžného výcviku nemůžou zažít. Právě pro ně je důležité, aby ovládání, sidesticky, pedály, páčky byly nejen správně umístěné, to je samozřejmost, ale aby měly i správný odpor a vše reagovalo tak, jako ve skutečném stroji, což bylo hlavním záměrem práce. Třeba sidesticky ("joystick" na straně kokpitu, kterým se ovládá směr letu letadla pozn. autora) mají vlastní hydraulický systém, který napomáhá komfortní pilotáži. Stejně jako má opravdové letadlo.“
Výhledy z letadla jsou dechberoucí. K tomu si přičtěte přesnost detailů a vznikne mix, který vám žádná fotka nemůže plně popsat. Chce to vidět na vlastní oči:-)
Pečlivost byla maximální. Vyměněny byly dokonce i sedačky, aby měly naprosto stejnou velikost a polstrování jako ty v Airbusu. Spolu s vibračním systémem, který dá pocítit každé tvrdší přistání nebo spáru na vzletové dráze toto všechno namíchá koktejl, který je tak víc než atraktivní pro piloty dopravních letadel, piloty malých letadel i laiky. Pro koho z nich je vlastně let v simulátoru Airbus A320 největší výzva? Budete se asi divit, ale podle pana kapitána Votradovce jsou to piloti malých letadel:
„Piloti dopravních letadel i laici, kteří létají na simulátorech mají výhodu, protože vědí, co očekávat. Létání je totiž ze 75 % o tom, včas se podívat na správné místo. Navíc už vědí, jak takové letadlo na pokyn pilota reaguje. Piloti malých letadel jsou zvyklí na úplně jiný způsob létání o váze stroje nemluvě. V malém letadle koukáte většinu času ven, občas mrknete na budík a létáte „zadkem“. To tady nejde, takže často, než si na rozdíly zvyknou, je už čas letu pryč.“
Mluvíme-li o čase. Jaký je ideální čas na let?
„Je to velmi individuální, ale ideální je hodina. Minimální čas u nás je 30 minut. To je dostatečné k tomu zjistit, co vlastně pilotáž Airbusu obnáší. Nadšenec, létající si běžně doma na simulátoru vyzkouší vzlet, okruhy i přistání na oblíbeném letišti a klidně i nějakou netradiční situaci, zatímco naprostý laik se vlastně s Airbusem teprve seznámí. Během další půlhodiny už ale může nabyté zkušenosti vyzkoušet během zajímavých situací, jako je přistání za bočního větru nebo v mlze. Celý let tak získá další rozměr a také odpadne nervozita z toho, jestli stihne vyzkoušet vše, co chce,“ pokračuje Kapitán Votradovec.
Tlačítka, knoflíky, spínače, přepínače, čudlíky, páčky, ovladače, kroutítka....instruktor aby se v tom vyznal!
A jak je to s tou zmíněnou nervozitou? Ne každý přeci dokáže pilotovat poprvé v životě takové monstrum s chladnou hlavou.
„První zkušenost s pilotáží může být psychicky i fyzicky náročná, informací ke zpracování je skutečně mnoho, ale s lidmi pracujeme tak, aby si zážitek užili, ne abychom je tu vyždímali. Není neobvyklé, že po náročnějším vzletu a vystoupání do letové hladiny zapneme autopilota a trochu si odpočineme. Stále samozřejmě letíme, kontrolujeme přístroje, ale už je i čas rozhlédnout se ven z kabiny a je moc milé, když najednou pilot nebo pilotka zavolají na doprovod, aby se podívali vlevo, že je tam hotel, kde byli na dovolené, nebo jezero, kam jeli na výlet. Tu radost si pak udrží až do konce letu, a i náročnější situace zvládají snáz.“
Zmínili jsme piloty a pilotky, a i na téma pilot vs. pilotka přišla řeč. Dozvěděli jsme se tak, že ženy za berany rozhodně patří, jsou velmi pečlivé a šikovné a v simulátoru jsou určitě vítány. To se ostatně potvrdilo během našeho pilotního pokusu. Nejen to, že ženy jsou velmi šikovné, ale i to, že piloti malých letadel mají problém se zvládnutím hmotnosti Airbusu. Hádáte správně. Zatímco laik – Tereza, přistála napoprvé, zkušený pilot – Adam musel přistání opakovat a dal si nepopulární „Go around“, byť ho podezříváme, že by přistát zvládnul, ale ve skutečnosti si chtěl zaletět ještě jeden okruh v malebné krajině kolem Innsbruckého letiště;-)
Soustředěný Adam ještě netuší, že bude na přistání dlouhý. Airbus není Cessna:-)
Při pohledu na fotografie určitě jeho motivaci pochopíte ani nám se od simulátoru nechtělo a víme jistě, že jsme na něm nebyli naposledy. Podoba simulátoru totiž nemusí být konečná. Jak přiznává MUDr. Steinbach „Po skončení rekonstrukce jsem byl rád, že to mám za sebou. Byly chvíle, kdy jsem si vlastně chodil do práce odpočinout odsud, ale kamarádi mi říkají, že jak mě znají, stejně zase začnu přemýšlet, co kde vylepšit a není tak vyloučené, že za nějaký čas na něco přijdu a pustíme se do toho.“ Aktuální informace hovoří o tom, že se MUDr. Steinbach nedávno vrátil z Holandska s plným autem originálních dílů Airbusu, takže vyloučené to rozhodně není:-)
Majitel a provozovatel simulátoru MUDr. Steinbach a instruktor, kapitán Miloslav Votradovec. Sympatická dvojice, která vás srdečně zve k letu!
Vy tak určitě neváhejte a láká-li vás posadit se do sedadla pilota Airbusu A320 v příjemné, bezprostřední atmosféře za parádní cenu, volba je jasná!
Nakupujte bezpečně online! U nás jednoduše vyberete zážitek, zaplatíte kartou a do 5 minut máte poukaz ve svém e-mailu. Vyřešeno!
Garantujeme vaši 100% spokojenost
Pokud se rozhodnete zážitek vrátit do 30 dnů od zakoupení, vrátíme vám peníze. Více...
© 2009-2024 Mavisys, s.r.o.