SLEVA 5% NA VŠE
TO CHCI!
Logo Letecké zážitky

Specialisté na letecké zážitky. Jsme piloti a milujeme létání :)

MÁM POUKAZ

Už s námi letělo 27 845 lidí

Test zážitků - Simulátory F/A-18 Hornet a Supermarine Spitfire v Brně

Pondělí. Pro mnohé nejméně oblíbený den v týdnu. Znáte to. Vstanete, nasnídáte se, projedete se mhd, přijdete na letiště v Letňanech, usednete do Cessny 172 a letíte do Brna vyzkoušet hned tři simulátory za jeden den!!! Jo, život je peklo:-) 
Jenom tři, není to málo? Přesně tak, je to málo. V Brně je totiž i čtvrtý, ale první tři nám daly tak zabrat, že na čtvrtý už nám nezbyl čas. Ve skutečném světě pořád raději přistáváme za světla. Cestou tam i zpět jsme si tak užili parádní vyhlídkový let letadlem, který byl okořeněn fantastickým pohledem na západ slunce při návratu. Což je vlastně vedlejší, ale sdílet to musíme:-)
 
Západ slunce z letadla Cessna
Cesta může být cíl. V letadle to platí snad stoprocentně...
 

Kde a na čem jsme „létali"?

 
Simulátory, o kterých píšu se nacházejí v Brně a má je na starosti Vojtěch Kuchař, který je duchovním otcem celého projektu. Ten začal původně dvěma simulátory, které můžete nalézt mezi našimi zážitky. Simulátor dopravního letadla Boeing 737 MAX a simulátor stíhačky F-16.
Nově však přibyly i zážitky simulátor stíhačky F/A-18 Hornet a Supermarine Spitfire, a právě ty jsme si letěli vyzkoušet. 

 

 
kokpit F-18
 
 

Úvodem recenze

Určitě máte jako já rádi příjemná překvapení. To jsem zažil i na místě a donutilo mě to tak úplně změnit způsob, jakým jsem chtěl tento článek napsat. Původně jsem se chtěl věnovat jednotlivým simulátorům a na závěr je trochu porovnat, ale F/A-18 a Spitfire byly natolik odlišné zkušenosti, že jsem se rozhodl je srovnat rovnou a třeba tak i někomu pomoci rozhodnout se, který ze simulátorů je vhodný pro něj, nebo pro někoho jemu blízkého. Spolu se mnou se proletěli i kolegové: pilot Vojta a markeťačka Katka, pro kterou to byl vůbec první zážitek na simulátoru. Následující řádky jsem ale nakonec psal ze svého pohledu, protože jsme se shodli, že jsme to cítili téměř stejně.
 

První dojmy

Při příchodu na první pohled zaujme určitě více F/A-18. Přeci jenom působí hodně hi-tech, navíc onen otevřený kokpit, u nějž se těšíte, až ho zaklapnete a půjdete na to. Spitfire působí vlastně nenápadně. Po usednutí už je to jiná.
 
Co mají oba simulátory společného je, že vás okamžitě dostanou myšlenkami mimo realitu. Perfektní zpracování, budíky, realistické kniply, plynové páky… na vše máte chuť si sáhnout a že je někde nějaký instruktor vám je skoro až jedno:-) já osobně jsem se hned těšil, až dám plynovou páku nadoraz a dostanu z letadla maximum. V kokpitu F/A-18 jsem očekával, že displeje/budíky budou funkční, a plně funkční HUD (Heads up displaj - systém promítající všechny informace o letu, či zbraňových systémech na sklo před očima pilota), což také bylo, u Spitfiru už mě funkční budíky velmi mile překvapily.
 
Kokpit F/A-18
Instruktáž před letem. Prohlédnout si můžete i funkční HUD - Heads Up Display
 
Všechny budíky jsou totiž displeje, na kterých se zobrazují aktuální údaje z letu. Otáčky, teplota motoru, rychlost, náklon, všechno ukazuje to, co má. To, že je potřeba si zapamatovat, kde jsou ty hlavní ukazatele, abyste se v případě potřeby mohli rychle podívat, jak je na tom teplota oleje a jestli můžete ještě zvýšit otáčky, abyste toho „Mezka“ konečně dohnali, nebo jestli už vám nádrže hlásí, že to pro dnešek stačilo a je na čase otočit a letět k tetičce Marge na čaj a sušenky, přidává na realističnosti. 
 
Simulátor Supermarine Spitfire
Simulátor Spitfiru jsme při uvodním focení zatraktivnili markeťačkou Kačkou, ale to byla poslední pomoc, kterou potřeboval.
 

Letíme

Samotný let je nebe a dudy. V F/A-18 na vás čeká vymazlený stroj s přebytkem výkonu, který ale vyžaduje precizní řízení, protože snadno překročíte maximální G. Vytočení 180stupňové zatáčky trvá věčnost a zbavit se dotírajícího MiGu je taková malá, šachová partie. Pilotáž mi tak přišla mnohem náročnější, než v případě Spitfiru. Ten si nechá líbit mnohem víc a na veškeré impulzy řízení reaguje mnohem hbitěji. Mám-li zážitek ze samotného letu přirovnat k jízdním vlastnostem závodních vozů: F/A-18 je jako jízda na závodním okruhu ve formuli 1 s turbem (je opravdu tichá), let letadlem Supermarine Spitfire je rychlostní zkouška na šotolině za volantem Lancie Delta Integrale s dírou ve výfuku:-)

 

Souboje

Rozdíly pokračují i v soubojích. 
V F/A-18 se proměníte v odstřelovače s puškou s tlumičem, který si v tichu dlouze a pečlivě připravuje střeleckou pozici, aby pak s mírným úsměvem a tichým „mám tě“ zmáčkl spoušť a odletěl vstříc západu slunce. 
 
Vzdušný souboj F-18
Vzdušný souboj v F/A-18. Předvídavost a soustředění.
 
Ve Spitfiru jste bulldog, kterého někdo hodil do kóje s třiceti rozzuřenými kočkami. Prudké manévry, kmitání plynové páky, zuřivé kopání do směrovky, chvíli střílíte vy po někom, pak hned někdo po vás, k tomu řev motoru, hluk palby a když už se někomu pověsíte na ocas, místo tichého „mám tě“ zní místností do rachotu kanónů „Tak už sakra umři!!!!“ (to jsem opravdu křičel a nestydím se za to:-) A nakonec i vítězoslavný ryk, když se to konečně povede. 
 
Letecký souboj Supermarine Spitfire
Souboj ve Spitfiru. Šijete to do soupeře ze všech hlavní a když to vyjde, je to důvod k úsměvu
 
Osobně nejsem moc trpělivý. V počítačových hrách jsem nikdy sniper nebyl, naopak jsem kvitoval s povděkem, když mě kamarádi použili jako beranidlo a já si to rozdal na férovku s čímkoliv, co čekalo na druhé straně dveří.
 
Dopadlo to tedy jak muselo. V F/A-18 se mi sice podařilo sestřelit dva MiGy, ale pak jsem se, proměněn v ohnivou kouli poroučel k zemi, protože jsem neměl trpělivost zkusit přechytračit MiG, který se mi usídlil na ocase. Ve Spitfiru jsem naopak bezpečně přistál a na můj stroj mohli mechanici hrdě malovat šest trofejních vlaječek. Víc jich nebylo jen proto, že už jsem nenašel další kořist. Proletěl jsem se tak alespoň proklatě nízko nad krajinou a vyzkoušel si ty nejdivočejší manévry. Jo a taky jsem zničil vlak! 
Ano v obou simulátorech si můžete vyzkoušet útok na pozemní cíle. A opět. V F/A-18 je to o výpočtech a vše probíhá tak nějak na dálku ve Spitfiru je to hra se smrtí.
 
Já osobně jsem tak nejdřív rozstřelil lokomotivu a pak křídlo o alej vzrostlých dubů za tratí. Ale stálo to za to a v troskách svého Spitfiru jsem pak umíral s úsměvem na rtech při vědomí toho, že díky mé oběti dostane paní Rommelová nové lodičky až den po narozeninách a Erwin se tak v příštích dnech bude věnovat jiné pevnosti, než je ta označená jménem "Evropa", čímž přispěji k válečnému úsilí jako málokdo:-)
 
Útok na pozemní cíle Spitfire
Osudový okamžik. Na milisekundu potlačím, abych trefil lokomotivu...a vzápětí celým letadlem alej stromů za ní:-)
 
 

Rozuzlení. Který pro koho

Volba je tedy jasná. Máte-li v sobě cokoliv z šachisty, lukostřelce, hackera nebo snipera, v autě máte automat a když se řekne souboj, vybaví se vám šermířský kord volte simulátor stíhačky F/A-18 Hornet
Pokud máte rádi rugby, rychlou jízdu autem s manuálem, jako malí jste milovali vybíjenou a při slovu souboj si automaticky navlékáte boxerské rukavice, doporučuji simulátor stíhačky Supermarine Spitfire
 

Překvapení na závěr

Závěrem ještě prozradím, co mě dostalo, a i překvapilo nejvíc: Ovládání podvozku u Supermarine Spitfire!
Ano. Můžu s klidným svědomím říct, že mě nadchlo spouštění podvozku. Abyste totiž podvozek spustili, musíte doslova „čapnout“ třiceticentimetrovou páku a provést ji po dráze „dopředu – doleva - dlouze dolů - doprava - k sobě“. Páka samozřejmě celou cestu dává kovovým hlukem na vědomí, co zrovna dělá.
Vysunutí podvozku jde určitě vyřešit jedním tlačítkem, páčkou a věřím, že spousta simulátorů ve světě to tak i má. 
Tady ne. Tady je třiceticentimetrová páka, se kterou se musí pořádně zaremplovat, protože takhle se prostě v Supermarine Spitfire spouští podvozek. Větší důkaz poctivosti a nadšení nenajdete, a i proto rozhodně stojí za to se do Brna vydat a proletět se. 
 
Kokpit Supermarine Spitfire
To je ona. Moje v současnosti nejoblíbenější páka!

 

A co je na tom všem úplně nejlepší?

No nejlepší je, že si můžete oba simulátory vyzkoušet za jedno odpoledne. Na vlastní kůži otestovat jak obrovský vývoj letecká technika učinila za 30 let je prostě fantazie. Pokud máte jen trochu šanci to zažít, jděte do toho! 

Pilotka Supermarine Spitfire

Neskrývané nadšení. A ano, kukla s brýlemi jsou erární a můžete si je na let půjčit:-)

Nechybí něco?

Jak jsem předeslal, letěli jsme vyzkoušet tři simulátory a jeden ještě chybí. O tom se dočtete v druhém díle tohoto blogu. Stejně tak ještě nejsme hotoví s F/A-18. Nerad bych vynechal informaci, jak se přistává na letadlové lodi:-)
 

Zpět na seznam článků

Nakupujte bezpečně online! U nás jednoduše vyberete zážitek, zaplatíte kartou a do 5 minut máte poukaz ve svém e-mailu. Vyřešeno!


Specialista na Letecké zážitky.cz

garance Garantujeme vaši 100% spokojenost

Pokud se rozhodnete zážitek vrátit do 30 dnů od zakoupení, vrátíme vám peníze. Více...

Buďte s námi v kontaktu:

Facebook logo Instagram logo LinkedIn logo

Napsali o nás

MF Plus    Hospodářské noviny    Svět    Deník    Aeroweb    Týden.cz   

© 2009-2024 Mavisys, s.r.o.